Diagnostiek- & behandelmogelijkheden

Diagnostiek

Diagnostiek is bedoeld om het probleem, waarvoor u zich met uw zoontje of dochter heeft aangemeld, met elkaar zo goed mogelijk te gaan begrijpen. Vanuit dit proces kunnen we samen bepalen hoe we u zo goed mogelijk kunnen helpen. Afhankelijk van het probleem en uw hulpvraag kunnen er verschillende vormen van diagnostiek worden ingezet.

 

Ouder/kind-observaties

Binnen onze visie staat de relatie tussen ouders en hun jonge kind centraal. De onderlinge verbondenheid is in deze jaren nog heel sterk. Daarom is het belangrijk om goed te kijken hoe de interactie tussen u als ouder en uw zoontje of dochtertje loopt. U ‘speelt’ dan samen met uw kind zoals u dat gewend bent om te doen. Op het einde van deze sessie bespreken we met elkaar wat u ziet en wat u merkt bij u zelf en uw kindje. We vinden het belangrijk om naast te kijken wat er gebeurt in de interactie ook met elkaar na te denken over wat er bij u van binnen speelt en wat er mogelijk in uw jonge zoontje of dochtertje omgaat. De interactie wordt ook opgenomen op video. Als dat zinvol is, kijken we de beelden in een latere sessie met elkaar terug en bespreken we de observatie met elkaar.

 

Gezinsobservatie/gezinstaxatie

Het kan belangrijk zijn om beter te snappen hoe de interactie binnen het gehele gezin loopt. Dan observeren we de interactie tussen beide ouders en hun zoontje of dochtertje en ook met eventuele broertjes en zusjes. Soms kiezen we ervoor om u als gezin te laten ‘spelen’ zoals u dat gewend bent. Soms koppelen we een opdracht aan deze observatie. Op het einde van de sessie bespreken we met elkaar wat jullie als gezin merken aan de interactie. Ook deze observatie wordt opgenomen op video en kunnen we in een latere sessie met u terugkijken en bespreken.

 

FEAS

Bij sommige jonge kinderen verloopt de ontwikkeling op verschillende terreinen minder vanzelfsprekend. Zij kunnen moeite hebben met het verwerken van prikkels (snel overprikkeld raken of juist te weinig gevoelig zijn voor prikkels), waardoor het reguleren van de aandacht voor de omgeving en het reguleren van emoties moeilijker kan verlopen. Zij kunnen moeite hebben met het maken van contact of het maken van communicatiecirkels met anderen. Ook kan het lastig voor deze kinderen zijn om ‘kleine problemen in het spel’ op te lossen, te leren van imitatie of op een betekenisvolle manier taal te gebruiken. Het vermogen tot symbolisch spel kan minder goed ontwikkeld zijn, evenals het vermogen om logisch te denken en emotionele ideeën met elkaar te verbinden. Met behulp van een observatieschema (de FEAS) wordt gekeken naar deze mijlpalen in de ontwikkeling van het kind en wat al wel en wat nog niet zo goed gaat. Ook wordt gekeken hoe ouders aansluiten op deze verschillende niveaus bij wat hun kind nodig heeft.

 

Overige observaties

Daarnaast kunnen we meerdere observaties doen; op het kinderdagverblijf, in de kleuterklas, thuis of in de spelkamer op onze praktijk.

 

Anamnestisch onderzoek

In een uitgebreider diagnostiektraject nemen we de ontwikkeling van uw kind op verschillende terreinen door. Ook is het zinvol om te onderzoeken hoe uw eigen voorgeschiedenis van invloed is op uw ouderschap.

 

Working Model of the Child Interview (WMCI)

Met behulp van dit ‘interview’ proberen we in beeld te brengen hoe u als ouder tegen de relatie met uw zoon/dochter aankijkt. In het interview vragen we naar uw ervaringen als ouder, hoe u uw kind ziet en hoe u de relatie met hun kind ervaart.

 

Psychologisch onderzoek

In de kleutertijd of in de periode daar net voor (late peuterfase) kan het zinvol zijn om een kind ook individueel te zien. Er kan dan worden gekeken naar de cognitieve capaciteiten door middel van een niveaubepaling/intelligentie en een onderzoek naar de sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van enkele spelobservaties.

 

Contact met anderen

Als er meerdere hulpverleners betrokken zijn of als problemen zich bijvoorbeeld ook op een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of kleuterklas voordoen, is het vaak belangrijk om ook te horen hoe deze andere mensen uw kind zien, aankijken tegen het probleem waarvoor u zich heeft aangemeld en te horen wat zij juist als sterke kanten ervaren. Ook als bijvoorbeeld opa’s en oma’s een belangrijke rol spelen, kan het zinvol zijn om hen te betrekken. Uiteraard overleggen wij vooraf met u met wie het zinvol is om contact te hebben, vragen wij daarvoor uw toestemming en hoort u van ons wat er is besproken.

 

Behandeling

Binnen de praktijk bieden we verschillende behandelmogelijkheden, die los of in combinatie met elkaar mogelijk zijn. Op basis van een goede analyse bepaal je samen met de behandelaar welke behandeling het beste past.

 

5-gesprekkenmodel

Deze kortdurende behandeling (ongeveer 5 keer) zetten we in als we in korte tijd (na 1 of 2 intakegesprekken) gezamenlijk goed kunnen bepalen waarop de behandeling zich moet richten en denken dat een kortdurend traject volstaat. Tijdens deze gesprekken observeren we goed samen met u, uw baby of peuter. Samen nadenken over wat we zien, voelen en merken biedt vaak goede handvatten om ingangen te vinden om de problemen waarvoor u komt aan te pakken. Uiteraard blikken we op het einde van dit korte traject met elkaar terug of we u voldoende hebben geholpen en bespreken we eventuele opties voor verdere behandeling als dat nodig mocht zijn.


Ouder-baby-peuter psychotherapie

Soms is een iets langer traject nodig om de problemen aan te pakken; we kunnen dan kiezen voor psychotherapie. Psychotherapie helpt om meer zicht te krijgen op die processen waarvan we ons niet altijd bewust zijn, wat leidt tot meer inzicht in het probleem. In een ouder-baby-peuter psychotherapie worden kindjes actief betrokken en zijn ouder(s) altijd aanwezig.

We werken vaak met de methode ‘Watch, Wait & Wonder’. We vragen aan u om uw kind zo goed mogelijk te observeren (Watch) en tijdens de interactie, zelf niet te veel initiatief te nemen, maar uw kind het ‘spel’ te laten leiden en te wachten op de momenten dat uw kind u betrekt (Wait). Tijdens dit samenzijn vragen wij u na te denken over wat u merkt en voelt en wat u denkt dat er in het hoofd en in het gevoel van uw kind omgaat (Wonder). In het tweede deel van de sessie bespreken we dit met elkaar en proberen we samen goed te begrijpen wat er gebeurt. Hierdoor krijgt u als ouder meer zich op eigen ‘binnenwereld’ en dat van uw kind en kunnen we beter begrijpen wat er achter het gedrag speelt; de meer onbewuste processen en patronen.

 

Modified Interaction Guidance (MIG)

De MIG is een specialistische behandeling die wordt ingezet als er sprake is van een gedesorganiseerde ouder/kind-relatie. Deze kan ontstaan als een ouder onbewust en onbedoeld verstoorde emotionele signalen naar zijn/haar kind uitzendt. De ouder is hierdoor voor het kind onvoorspelbaar en mogelijk beangstigend geworden. De ouder is bijvoorbeeld soms boos of toont agressie, dan weer betrokken en dan weer emotioneel minder beschikbaar. Het kind kan dan niet vertrouwen op strategieën voor het zoeken van steun, troost of contact, want die werken dan niet meer. Dit is zowel voor het kind als voor de ouder een lastige situatie en er ontstaat een vicieuze cirkel. Deze ouders hebben zelf meestal te maken gehad met traumatische gebeurtenissen (in hun jeugd) en deze nog niet goed verwerkt. Dit werkt door in de relatie met hun kind. Omdat de band met hun kind onder druk staat, kan dit ook eigen oude trauma’s triggeren en zo komen ouder en kind knel te zitten.

De MIG wordt altijd voorafgegaan door een ouder/kind-observatie, waarin op een gestructureerde manier wordt gekeken naar het gedrag van de ouder. Hierdoor ontstaat er een helder beeld van de sterke kanten van de ouder in interactie met het kind, maar ook de zwakke kanten worden goed bekeken, zodat ook duidelijk wordt welk ouderlijk gedrag waarschijnlijk bijdraagt aan de gedesorganiseerde gehechtheidsrelatie.

De MIG  is een directieve methode, hetgeen betekent dat de behandelaar veel aanwijzingen aan de ouder geeft over zijn of haar gedrag. De behandelaar geeft aan wat je als ouder beter niet kan doen en ook welk gedrag helpt om een betere band op te bouwen. Het doel van deze behandeling is dat enerzijds adequaat, sensitief oudergedrag wordt versterkt, en anderzijds het verstoorde affectieve gedrag van de ouder wordt verminderd. Dit helpt om een meer positieve relatie op te bouwen.

Tijdens de behandelsessies van de MIG wordt kort de interactie tussen ouders en kind opgenomen en direct daarna met de ouder teruggekeken. De beelden worden soms stilgezet en de ouder krijgt van de behandelaar feedback over ‘gewenst’ en ‘ongewenst’ gedrag. Ouders krijgen elke keer ‘huiswerk’ mee om samen met hun kind te spelen en te oefenen met het versterken van gedrag dat voor een positieve relatie zorgt. Omdat ouders zich bewust worden van hun eigen sterke en minder sterke kanten en ook actief oefenen om hun gedrag aan te passen, ontstaat er ruimte voor een positieve verandering in de band tussen ouder en kind.

Deze behandeling kan soms confronterend zijn voor ouders. Het is daarom heel belangrijk dat er een goede klik is tussen de ouder en de behandelaar en dat zij open en eerlijk met elkaar belangrijke thema’s kunnen bespreken. Dit is altijd een belangrijke basis voor een succesvolle behandeling, maar zeker bij de MIG een belangrijk aandachtspunt.

 

FloorPlay

FloorPlay is een ontwikkelingsgerichte spelmethodiek voor jonge kinderen bij wie de ontwikkeling minder vanzelfsprekend verloopt en waarbij de ouder-kind relatie centraal staat.

De methodiek Floorplay is gebaseerd op een model van Greenspan en Wieder (2001). In dit model staat per fase steeds een andere ontwikkelingstaak centraal die een specifieke benadering vraagt vanuit de ouder/omgeving.  Er wordt rekening gehouden met het unieke biologische profiel van uw jonge kind, waarbij rekening wordt gehouden met kwetsbaarheden en specifieke behoeften bijvoorbeeld in de verwerking van prikkels. Ook in deze behandeling staat de relatie tussen ouder en kind centraal.

FloorPlay richt zich op het versterken van de betrokkenheid en gerichtheid van uw kind op zijn/haar omgeving. U bent als ouder volgend en sluit aan bij de interesses van het kind. Vandaaruit stimuleert u uw zoon/dochter op speelse wijze nieuwe ervaringen op te doen op het gebied van spel, contact, communicatie en helpt u uw kind betekenis te geven aan dagelijkse (emotionele) ervaringen.

De effectiviteit van FloorPlay is op verschillende manieren wetenschappelijk onderzocht en deze laten gunstige effecten zien.

 

Ouderbegeleiding

Ouder worden en ouder zijn is voor velen een diepgeworteld verlangen, voor anderen kan het een feit zijn waar ze voor komen te staan door een ongeplande zwangerschap of omdat een nieuwe partner al kinderen heeft. Naast dat ouderschap veel vaardigheden vraagt als het gaat om opvoeden van een kind, spelen bewuste en onbewuste gevoelslagen een rol in hoe het ouderschap wordt ervaren. Het is een ‘taak’ en een ‘rol’, die je moet integreren in de andere facetten van je persoonlijke leven, waarbij je als ouder een tijdloos besef hebt van verantwoordelijk-zijn voor je kind.

Elke fase van het ouderschap vraagt een andere invulling. Ouders moeten hier steeds opnieuw vorm aan geven. Zeker bij jonge kinderen bij wie de ontwikkeling snel verloopt, vraagt dat om een groot vermogen tot flexibiliteit en aanpassing. Ouderschap is dan ook een groeiproces, dat zich kenmerkt door ‘vallen en opstaan’. Alle ouderschap maakt kwetsbaar, en helemaal als er zorgen zijn over de ontwikkeling van je kind of als jezelf worstelt met complexe gevoelens ten aanzien van je kind of ten aanzien van jezelf als ouder. Ook kunnen allerlei omstandigheden invloed hebben op het ouderschap. Dat alles kan het vertrouwen in jezelf als ouder aantasten. Bovendien heb je je als ouder te verhouden tot vele anderen die ook in het leven van je kind betrokken zijn; een partner met wie je al dan niet meer samen bent, de arts van het consultatiebureau en/of de leidster van het kinderdagverblijf.

Als ouderschap en opvoeden niet van zelf gaat, als je je zorgen maakt over je kind, als de taakverdeling tussen ouders onbevredigend is, als je twijfelt over onderwerpen en als het niet goed meer lukt om met hulp van de vertrouwde mensen om je heen jezelf een competente ouder te voelen, kan ouderbegeleiding heel zinvol zijn.

Ouderbegeleiding is een vorm van psychotherapie, waarin het ouderschap centraal staat. Dat kan gaan van praktische adviezen hoe met bepaalde problemen in de relatie met je kind om te gaan tot een meer diepgaand psychologisch proces over jezelf als ouder. In de ouderbegeleiding ga je samen met de therapeut aan de slag om te reflecteren over gedachten, gevoelens en het gedrag van jezelf als ouder, je kind en de andere mensen die daaromheen ertoe doen. Door meer inzicht te krijgen op al deze processen, lukt het beter om vanuit een helikopterview te handelen. Hierdoor kunnen vastgelopen processen in het ouderschap worden aangepakt, waardoor het vertrouwen in het ouderschap groeit. Ook als bepaalde problemen niet volledig overgaan, kan ouderbegeleiding helpen om stevige buffers op te bouwen om zo goed mogelijk met die uitdagingen te dealen op de ‘ouderlijke werkvloer’.

De ouderbegeleiding kan individueel plaatsvinden of samen met je (ex-)partner. Samen met de therapeut wordt bepaald welke vorm en frequentie het beste past.

 

EMDR (Storytelling)

EMDR is een behandeling die gebruikt voor mensen die een traumatische ervaringen hebben meegemaakt. Ook jonge kinderen kunnen veel last hebben van nare ervaringen. Denk dan bijvoorbeeld aan medisch trauma (belastende medische ingrepen bij een baby of peuter) andere nare ervaringen en ook complex emotioneel trauma, bijv. een nare voorgeschiedenis binnen het gezin zoals huiselijk geweld waar uw zoontje of dochtertje bij aanwezig was.

EMDR is een behandelmethode om de herinneringen aan de traumatische ervaring(en) op een ‘normale’ manier op te slaan. Bij ervaringen waarbij intense angst, hulpeloosheid of levensgevaar een rol spelen, kondigt het lichaam een alarmtoestand af. Oorspronkelijke beelden, gedachten, geluiden en gevoelens worden daardoor in onverwerkte vorm opgeslagen. Prikkels zoals beelden, geuren en geluiden die aan de ingrijpende gebeurtenis doen denken, kunnen deze ‘ruwe herinnering’ telkens weer activeren. Uw zoon/dochter voelt steeds opnieuw dezelfde emoties als toen en raakt keer op keer van slag. EMDR helpt om het informatieverwerkingsproces af te ronden, zodat traumatische herinneringen gewone herinneringen kunnen worden.

EMDR-behandeling is met enkele aanpassingen ook geschikt voor hele jonge kinderen. We gebruiken daarvoor de methode van Lovett (Storytelling). Als ouder schrijft u een verhaal over de nare gebeurtenis(sen), waarbij u probeert te beschrijven wat uw kind heeft meegemaakt, alsof u door de ogen van uw kind kijkt ten tijde van de nare gebeurtenis. Dit verhaal wordt voorgelezen tijdens de sessie, waarbij uw kind tegelijkertijd wordt afgeleid. Dit kan door afwisselend te tikken op de knieën of schouders van uw kind, uw kind geluidjes te laten horen, trillers te laten vast te houden of naar een bewegende lamp te laten kijken. De combinatie van blootstelling aan het belastende verhaal en de afleiding (we noemen dit werkgeheugenbelasting), maakt dat de herinneringen anders kunnen worden opgeslagen in het geheugen waardoor ze niet meer voor traumaklachten zorgen.

Wij begeleiden u en uw kind gedurende het hele proces van de storystelling-methode.

Contactgegevens

Scope Psychotherapie
Bezuidenhoutseweg 1
2594 AB  Den Haag
Tel. nr: 070-3477517


Aanmelden


Start veilig bericht


Beroepsverenigingen